czwartek, 8 maja 2014

PRZEMYSŁ KREATYWNY JAKO ELEMENT MARKETINGU TERYTORIALNEGO 

Autor: dr Sławomir Kotylak 
Artykuł opublikowany: Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe (nr 775) - Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu (nr 30),
"Marketing Przyszłosci. Trendy. Strategie. Instrumenty. Orientacja marketingowa jednostek samorządu terytorialnego i instytucji publicznych" (s.85-98)


Wprowadzenie

Głównym walorem miasta/regionu/obszaru coraz częściej staje się atrakcyjny wizerunek, którego siła zależy od unikatowej kombinacji materialnych i niematerialnych, racjonalnych i emocjonalnych czynników. Ważne jest zatem, aby włodarze, a także sami mieszkańcy byli świadomi tego, jak ich miasto/region/obszar postrzegane jest przez otoczenie, czyli w jaki sposób życie na danym terenie odzwierciedlone jest w jego wizerunku we wszystkich jego aspektach. Diagnoza tego stanu wskaże, jakiego rodzaju decyzje i działania powinny zostać podjęte, aby ów wizerunek podtrzymać, poprawić bądź całkowicie zmienić. Każde miasto/region/obszar, niezależnie od wielkości i posiadanych walorów (przyrodnicze, krajobrazowe, obiekty historyczne, bogata tożsamość kulturowa), może wykreować swój atrakcyjny wizerunek. Kluczem do szeroko rozumianego sukcesu na rynku jest odpowiednia wiedza i umiejętności analityczne osób odpowiedzialnych za budowanie wizerunku, a także ich kreatywność, odwaga i charyzma

W niniejszej artykule Autor podjął próbę wskazania, w jaki sposób region może kształtować swój wizerunek zgodnie z założonymi celami i przy istniejących uwarunkowaniach wykorzystując efekty towarzyszące gwałtownemu rozwojowi koncepcji przemysłu kreatywnego. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono główne pojęcia, w drugiej poddano natomiast analizie przyjęte założenia teoretyczne. Dla potwierdzenia założeń przedstawionych przez autora, w niniejszym tekście wykorzystano źródła zastane, tj. prace poświęcone tematyce związanej z marketingiem terytorialnym i przemysłem kreatywnym.

Ciąg dalszy...>