Przemysł kreatywny. Ekonomia na styku kultury i biznesu
autor: red. Janina Stankiewicz, Zbigniew Binek, Sławomir Kotylak
autor: red. Janina Stankiewicz, Zbigniew Binek, Sławomir Kotylak
Niniejsza pozycja literaturowa to kompleksowa i szczegółowa diagnoza stanu i perspektyw rozwojowych przemysłu kreatywnego w skali mega (Unia Europejska), makro (wiodące kraje UE), mezo (Polska) i mikro (region lubuski i miasto Zielona Góra). Objęcie analizą tak szerokiego spektrum spowodowało naturalne wyodrębnienie swoistej linii pomiędzy poszczególnymi obszarami. Stąd też zauważalny jest podział niniejszego opracowania na trzy części. Książka ta jest obecnie jednym z pierwszych polskojęzycznych opracowań stanowiących połączenie wiedzy teoretycznej naukowców uniwersyteckich oraz praktyków funkcjonujących zarówno w sferze biznesu opartego o przemysł kreatywny, jak i przedstawicieli administracji samorządowej prezentującą wielowymiarowy „ogląd” przemysłu kreatywnego z perspektywy kultury, sztuki, nauki ,innowacji, ekonomii i biznesu.
Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę
autor: Włodzimierz Sroka
autor: Włodzimierz Sroka
Głównym celem książki jest próba szerokiego ujęcia problematyki sieci aliansów. Rozważania zaprezentowane w pracy koncentrują się na: identyfikacji pojęcia organizacji sieciowej i sieci aliansów oraz ich klasyfikacji w ujęciu wielo- i jednokryterialnym,
zarządzaniu sieciami aliansów, ze szczególnym uwzględnieniem struktury formalnej i nieformalnej oraz roli menedżerów w tym procesie,
pomiarze efektywności sieci aliansów oraz zarządzaniu relacjami w sieci aliansów i roli zaufania między partnerami,
identyfikacji skali i zakresu występowania powiązań sieciowych w praktyce gospodarczej krajów rozwiniętych (na przykładzie dwóch branż).
Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki
readakcja: Andrzej Gwóźdż
Związki kultury – zwłaszcza jej „uprzemysłowionych” obszarów, takich chociażby, jak sektor wydawniczy czy kinematografia – z ekonomią oraz przemysłem są tak ewidentne, iż badacz kultury nie jest już w stanie przejść obok nich obojętnie. Oczywiście, może się tym nie zajmować, ale wtedy już niejako na własny rachunek, bez uzurpowania sobie prawa do twierdzenia, że one nie istnieją. prof. Andrzej Gwóźdź, Uniwersytet Śląski Zasadnicza myśl na temat tej książki dotyczy usytuowania i funkcji kultury we współczesnej cywilizacji informacyjnej, w stosunku nie tylko do uprzedniej cywilizacji przemysłowej, ale także do cywilizacji wcześniejszych Znalazłem w tym zestawie różnorodnych artykułów wiele inspiracji, ciekawych wątków i motywów pobudzających do sformułowania własnych spostrzeżeń i sądów. prof. Jerzy Hausner, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Product Placement. Medioznawstwo a Marketing Kreatywny
autor: Ewa Urbaniec
autor: Ewa Urbaniec
Dynamiczne przemiany w świecie sztuki audiowizualnej, jak i zmiana reguł refleksji nad zjawiskami przez nią dostrzeganymi -tak przecież odległymi od sfery dotychczasowych zainteresowań estetyków i teoretyków kina -zmuszają obecnie tych ostatnich do uważnego śledzenia faktów oraz analizy procesu inkubacji marketingowej, której niewątpliwie podlega współczesne kino. Product placement jest jednym ze zjawisk, które można umieścić w szeregu pytań o tożsamość kulturową naszych czasów, stanowiącym o globalności i dynamicznie rozprzestrzeniającej się transkulturowości.
Niniejsza książka składa się z trzech głównych części. Celem części pierwszej jest przedstawienie światowej historii product placement oraz uzupełnienie jej o informacje dotyczące tego zjawiska w kinematografii polskiej. W drugiej części określono specyfikę tego zjawiska i jego miejsce we współczesnej myśli medioznawczej oraz przedstawiono klasyfikację product placement. W części trzeciej znajdują się interpretacje wybranych polskich dzieł filmowych powstałych w latach 1989-2006. Dzięki uwzględnieniu perspektywy historycznej, marketingowej i psychologicznej możliwe było pełniejsze zobrazowanie zagadnienia product placement, które wpisuje się na stałe w główny nurt współczesnych badań medioznawczych na świecie.
Niniejsza książka składa się z trzech głównych części. Celem części pierwszej jest przedstawienie światowej historii product placement oraz uzupełnienie jej o informacje dotyczące tego zjawiska w kinematografii polskiej. W drugiej części określono specyfikę tego zjawiska i jego miejsce we współczesnej myśli medioznawczej oraz przedstawiono klasyfikację product placement. W części trzeciej znajdują się interpretacje wybranych polskich dzieł filmowych powstałych w latach 1989-2006. Dzięki uwzględnieniu perspektywy historycznej, marketingowej i psychologicznej możliwe było pełniejsze zobrazowanie zagadnienia product placement, które wpisuje się na stałe w główny nurt współczesnych badań medioznawczych na świecie.
Kultura i gospodarka
autor: Jacek Kochanowicz , Mirosława Marody
autor: Jacek Kochanowicz , Mirosława Marody
Fundamentalne pytanie o relacje między gospodarką i kulturą formułowano niekiedy tak, jak gdyby stanowiły one odrębne układy, oddziałujące jeden na drugi, i w zależności od zainteresowań i przekonań badacza jeden traktowano jako swego rodzaju zmienną zależną, a drugi jako niezależną. Kiedy indziej wskazywano raczej, że obie te sfery są w gruncie rzeczy mocno ze sobą zrośnięte i pojęcia gospodarki oraz kultury traktować należy raczej jako nazwy różnych aspektów tej samej rzeczywistości. (...)
Zebrane w tym tomie teksty w żadnej mierze nie pretendują do wyczerpującego opisu polskiej kultury ekonomicznej. Stanowią raczej wyraz osobistego zaangażowania poszczególnych Autorów w rozważania dotyczące określonych obszarów problemowych, niż próbę systematycznej analizy związków między polską kulturą i gospodarką. Tym niemniej redaktorzy tego tomu mają nadzieję, że przedstawione teksty przyczynią się do ożywienia zainteresowania tą problematyką, w ich mniemaniu niezmiernie ważką, a jednocześnie jak dotąd raczej zaniedbywaną w polskim dyskursie naukowym.
(fragmenty Wprowadzenia)
Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym tom I-III
autor: Tadeusz Stryjakiewicz, Krzysztof Stachowiak, Michał Męczyński, Tomasz Kaczmarek, Jerzy J. Parysek
autor: Tadeusz Stryjakiewicz, Krzysztof Stachowiak, Michał Męczyński, Tomasz Kaczmarek, Jerzy J. Parysek
Wydawca: Bogucki Wydawnictwo Naukowe
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Poznań
Stron: 364
Format: B5
Oprawa: Twarda
ISBN: 9788362662784
Brak opisu
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Poznań
Stron: 364
Format: B5
Oprawa: Twarda
ISBN: 9788362662784
Brak opisu
Narodziny klasy kreatywnej
autor: Richard Florida
autor: Richard Florida
„Narodziny klasy kreatywnej” to praca wybitnie interdyscyplinarna. Stanowi ważny wkład w geografię społeczno-ekonomiczną, z którą Richard Florida od lat jest związany instytucjonalnie, socjologię, dla której pojęcie klasy jest jednym z najważniejszych, ekonomię, w której języku sformułowana jest duża część argumentacji. Do tej listy należałoby dodać dziennikarski zmysł obserwacji otoczenia, który przejawia się w znajomości świata artystów, inżynierów i naukowców tworzących, według Floridy, „superkreatywny rdzeń nowej klasy”. Richard Florida jako pierwszy zwrócił uwagę na istnienie klasy kreatywnej. Według jego szacunków w 2002 r. należało do niej około 30 % Amerykanów. Drugim ważnym wątkiem rozważań Floridy jest rola miejsca (lokalizacji geograficznej) w rozwoju przemysłów kreatywnych. Przekonuje, że istnieją kreatywne centra, których szczególna „atmosfera” wpływa korzystnie na rozwój przemysłów kreatywnych, niezależnie od takich czynników jak zasoby naturalne, sposób prowadzenia polityki przez lokalne władze, czy lokalizacja w pobliżu szlaków transportowych
Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki
redakcja naukowa: Bohdan Jung
redakcja naukowa: Bohdan Jung
Zjawiska i prawidłowości ekonomiczne występujące w kulturze i jej przemysłach stały się przedmiotem dyskusji podczas międzynarodowej konferencji „Ekonomika kultury - od teorii do praktyki” zorganizowanej 29 listopada 2010 r. w Warszawie przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury we współpracy z SWPS i Fundacją Pro Cultura. Międzynarodowi eksperci – m.in. David Throsby i Philippe Kern - podjęli próbę zdefiniowania ekonomiki kultury, opisu ewolucji jej znaczenia i nakreślenia nowych obszarów interwencji kulturalnych. Dowodzili znaczenia kultury w gospodarce europejskiej oraz dyskutowali nad zagadnieniem jej monitorowania. Poddali również ocenie przykład Polski, gdzie przez ostatnie 20 lat podejmowane są próby reform organizowania i finansowania działalności kulturalnej. Niniejsza publikacja stanowi merytoryczne podsumowanie konferencji.
Ekonomia i kultura
autor: David Throsby
autor: David Throsby
"Ekonomia i kultura" jest podręcznikiem akademickim z zakresu ekonomiki kultury. David Throsby w jasny i przystępny sposób przedstawia w nim założenia, podstawowe twierdzenia i kierunki prowadzenia badań w obszarze tej subdyscypliny.
W pierwszym rozdziale autor rozważa definicje ekonomii i kultury. Następnie przybliża czytelnikowi pojęcia wartości, kapitału kulturowego, dziedzictwa kulturowego, kreatywności, przemysłów kultury, polityki kulturalnej. Poruszane zagadnienia ilustruje przykładami. Autor nie ogranicza się do wyjaśnienia znaczenia pojęć, ale także wskazuje na ich specyfikę, umiejscowienie w dyskursie naukowym i sposób rozumienia przez polityków. Czytając książkę Throsby’ego odnosi się wrażenie, że pisał ją człowiek, który równie dobrze zna teorię jak i praktykę prowadzenia polityki kulturalnej.
Autor należy do grona najbardziej cenionych ekonomistów kultury na świecie. Pracuje na Uniwersytecie Macquire w Sydney w Australii. Pełnił funkcję przewodniczącego Association for Cultural Economics International, którego obecnie jest honorowym członkiem. Należy do rady redakcyjnej czasopisma the International Journal of Cultural Economics. Pracował jako ekspert dla UNESCO, UNCTAD, OECD i innych organizacji.
Dane oryginału: David Throsby, “Economics and Culture”, Cambridge 2001.
Ekonomika kultury - Kompendium
autor: Ruth Towse
autor: Ruth Towse
Autorka to postać doskonale znana w dziedzinie ekonomii kultury. Jej naukowy wkład w ekonomię sztuki sprawił, że trudno byłoby znaleźć lepszego kandydata do przygotowania wyczerpującego podręcznika z tego zakresu. Napisana przez nią książka doskonale sprawdzi się jako lektura obowiązkowa dla osób rozpoczynających studia w zakresie zarządzania kulturą. Dodatkowo, stanowi ona świetny przegląd zagadnień z ekonomii kultury dla laików, którzy chcieliby się dowiedzieć, w jaki sposób ekonomiści myślą o sztuce. Czytelnik otrzymuje pierwszy podręcznik ekonomii kultury, dziedziny nauk ekonomicznych, która szybko się rozwija i zyskuje na znaczeniu. [...] Można ją z powodzeniem uznać za obowiązkową lekturę dla wszystkich, którzy zajmują się kulturą, zwłaszcza organizacją i zarządzaniem działalnością kulturalną oraz dziedzictwem kulturowym.