Książki

Przemysł kreatywny. Ekonomia na styku kultury i biznesu

autor: red. Janina Stankiewicz, Zbigniew Binek, Sławomir Kotylak

Niniejsza pozycja literaturowa to kompleksowa i szczegółowa diagnoza stanu i perspektyw rozwojowych przemysłu kreatywnego w skali mega (Unia Europejska), makro (wiodące kraje UE), mezo (Polska) i mikro (region lubuski i miasto Zielona Góra). Objęcie analizą tak szerokiego spektrum spowodowało naturalne wyodrębnienie swoistej linii pomiędzy poszczególnymi obszarami. Stąd też zauważalny jest podział niniejszego opracowania na trzy części. Książka ta jest obecnie jednym z pierwszych polskojęzycznych opracowań stanowiących połączenie wiedzy teoretycznej naukowców uniwersyteckich oraz praktyków funkcjonujących zarówno w sferze biznesu opartego o przemysł kreatywny, jak i przedstawicieli administracji samorządowej prezentującą wielowymiarowy „ogląd” przemysłu kreatywnego z perspektywy kultury, sztuki, nauki ,innowacji, ekonomii i biznesu.


Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę

autor: Włodzimierz Sroka

Głównym celem książki jest próba szerokiego ujęcia problematyki sieci aliansów. Rozważania zaprezentowane w pracy koncentrują się na: identyfikacji pojęcia organizacji sieciowej i sieci aliansów oraz ich klasyfikacji w ujęciu wielo- i jednokryterialnym, zarządzaniu sieciami aliansów, ze szczególnym uwzględnieniem struktury formalnej i nieformalnej oraz roli menedżerów w tym procesie, pomiarze efektywności sieci aliansów oraz zarządzaniu relacjami w sieci aliansów i roli zaufania między partnerami, identyfikacji skali i zakresu występowania powiązań sieciowych w praktyce gospodarczej krajów rozwiniętych (na przykładzie dwóch branż).


Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki

readakcja: Andrzej Gwóźdż

Związki kultury – zwłaszcza jej „uprzemysłowionych” obszarów, takich chociażby, jak sektor wydawniczy czy kinematografia – z ekonomią oraz przemysłem są tak ewidentne, iż badacz kultury nie jest już w stanie przejść obok nich obojętnie. Oczywiście, może się tym nie zajmować, ale wtedy już niejako na własny rachunek, bez uzurpowania sobie prawa do twierdzenia, że one nie istnieją. prof. Andrzej Gwóźdź, Uniwersytet Śląski Zasadnicza myśl na temat tej książki dotyczy usytuowania i funkcji kultury we współczesnej cywilizacji informacyjnej, w stosunku nie tylko do uprzedniej cywilizacji przemysłowej, ale także do cywilizacji wcześniejszych Znalazłem w tym zestawie różnorodnych artykułów wiele inspiracji, ciekawych wątków i motywów pobudzających do sformułowania własnych spostrzeżeń i sądów. prof. Jerzy Hausner, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie


Product Placement. Medioznawstwo a Marketing Kreatywny

autor: Ewa Urbaniec

Dynamiczne przemiany w świecie sztuki audiowizualnej, jak i zmiana reguł refleksji nad zjawiskami przez nią dostrzeganymi -tak przecież odległymi od sfery dotychczasowych zainteresowań estetyków i teoretyków kina -zmuszają obecnie tych ostatnich do uważnego śledzenia faktów oraz analizy procesu inkubacji marketingowej, której niewątpliwie podlega współczesne kino. Product placement jest jednym ze zjawisk, które można umieścić w szeregu pytań o tożsamość kulturową naszych czasów, stanowiącym o globalności i dynamicznie rozprzestrzeniającej się transkulturowości.
Niniejsza książka składa się z trzech głównych części. Celem części pierwszej jest przedstawienie światowej historii product placement oraz uzupełnienie jej o informacje dotyczące tego zjawiska w kinematografii polskiej. W drugiej części określono specyfikę tego zjawiska i jego miejsce we współczesnej myśli medioznawczej oraz przedstawiono klasyfikację product placement. W części trzeciej znajdują się interpretacje wybranych polskich dzieł filmowych powstałych w latach 1989-2006. Dzięki uwzględnieniu perspektywy historycznej, marketingowej i psychologicznej możliwe było pełniejsze zobrazowanie zagadnienia product placement, które wpisuje się na stałe w główny nurt współczesnych badań medioznawczych na świecie.


Kultura i gospodarka

autor: Jacek Kochanowicz , Mirosława Marody

Fundamentalne pytanie o relacje między gospodarką i kulturą formułowano niekiedy tak, jak gdyby stanowiły one odrębne układy, oddziałujące jeden na drugi, i w zależności od zainteresowań i przekonań badacza jeden traktowano jako swego rodzaju zmienną zależną, a drugi jako niezależną. Kiedy indziej wskazywano raczej, że obie te sfery są w gruncie rzeczy mocno ze sobą zrośnięte i pojęcia gospodarki oraz kultury traktować należy raczej jako nazwy różnych aspektów tej samej rzeczywistości. (...) Zebrane w tym tomie teksty w żadnej mierze nie pretendują do wyczerpującego opisu polskiej kultury ekonomicznej. Stanowią raczej wyraz osobistego zaangażowania poszczególnych Autorów w rozważania dotyczące określonych obszarów problemowych, niż próbę systematycznej analizy związków między polską kulturą i gospodarką. Tym niemniej redaktorzy tego tomu mają nadzieję, że przedstawione teksty przyczynią się do ożywienia zainteresowania tą problematyką, w ich mniemaniu niezmiernie ważką, a jednocześnie jak dotąd raczej zaniedbywaną w polskim dyskursie naukowym. (fragmenty Wprowadzenia)


Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym tom I-III

autor: Tadeusz Stryjakiewicz, Krzysztof Stachowiak, Michał Męczyński, Tomasz Kaczmarek, Jerzy J. Parysek

Wydawca: Bogucki Wydawnictwo Naukowe
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Poznań
Stron: 364
Format: B5
Oprawa: Twarda
ISBN: 9788362662784
Brak opisu



Narodziny klasy kreatywnej

autor: Richard Florida

„Na­ro­dzi­ny klasy kre­atyw­nej” to praca wy­bit­nie in­ter­dy­scy­pli­nar­na. Sta­no­wi ważny wkład w geo­gra­fię spo­łecz­no-​eko­no­micz­ną, z którą Ri­chard Flo­ri­da od lat jest zwią­za­ny in­sty­tu­cjo­nal­nie, so­cjo­lo­gię, dla któ­rej po­ję­cie klasy jest jed­nym z naj­waż­niej­szych, eko­no­mię, w któ­rej ję­zy­ku sfor­mu­ło­wa­na jest duża część ar­gu­men­ta­cji. Do tej listy na­le­ża­ło­by dodać dzien­ni­kar­ski zmysł ob­ser­wa­cji oto­cze­nia, który prze­ja­wia się w zna­jo­mo­ści świa­ta ar­ty­stów, in­ży­nie­rów i na­ukow­ców two­rzą­cych, we­dług Flo­ri­dy, „su­per­kre­atyw­ny rdzeń nowej klasy”. Ri­chard Flo­ri­da jako pierw­szy zwró­cił uwagę na ist­nie­nie klasy kre­atyw­nej. We­dług jego sza­cun­ków w 2002 r. na­le­ża­ło do niej około 30 % Ame­ry­ka­nów. Dru­gim waż­nym wąt­kiem roz­wa­żań Flo­ri­dy jest rola miej­sca (lo­ka­li­za­cji geo­gra­ficz­nej) w roz­wo­ju prze­my­słów kre­atyw­nych. Prze­ko­nu­je, że ist­nie­ją kre­atyw­ne cen­tra, któ­rych szcze­gól­na „at­mos­fe­ra” wpły­wa ko­rzyst­nie na roz­wój prze­my­słów kre­atyw­nych, nie­za­leż­nie od ta­kich czyn­ni­ków jak za­so­by na­tu­ral­ne, spo­sób pro­wa­dze­nia po­li­ty­ki przez lokal­ne wła­dze, czy lo­ka­li­za­cja w po­bli­żu szla­ków trans­por­to­wych


Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki

redakcja naukowa: Bohdan Jung

Zjawiska i prawidłowości ekonomiczne występujące w kulturze i jej przemysłach stały się przedmiotem dyskusji podczas międzynarodowej konferencji „Ekonomika kultury - od teorii do praktyki” zorganizowanej 29 listopada 2010 r. w Warszawie przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury we współpracy z SWPS i Fundacją Pro Cultura. Międzynarodowi eksperci – m.in. David Throsby i Philippe Kern - podjęli próbę zdefiniowania ekonomiki kultury, opisu ewolucji jej znaczenia i nakreślenia nowych obszarów interwencji kulturalnych. Dowodzili znaczenia kultury w gospodarce europejskiej oraz dyskutowali nad zagadnieniem jej monitorowania. Poddali również ocenie przykład Polski, gdzie przez ostatnie 20 lat podejmowane są próby reform organizowania i finansowania działalności kulturalnej. Niniejsza publikacja stanowi merytoryczne podsumowanie konferencji.


Ekonomia i kultura

autor: David Throsby

"Ekonomia i kultura" jest podręcznikiem akademickim z zakresu ekonomiki kultury. David Throsby w jasny i przystępny sposób przedstawia w nim założenia, podstawowe twierdzenia i kierunki prowadzenia badań w obszarze tej subdyscypliny. W pierw­szym roz­dzia­le autor rozważa de­fi­ni­cje eko­no­mii i kul­tu­ry. Na­stęp­nie przy­bli­ża czy­tel­ni­ko­wi po­ję­cia war­to­ści, ka­pi­ta­łu kul­tu­ro­we­go, dziedzic­twa kul­tu­ro­we­go, kreatyw­no­ści, prze­my­słów kul­tu­ry, po­li­ty­ki kul­tu­ral­nej. Po­ru­sza­ne za­gad­nie­nia ilu­stru­je przy­kła­da­mi. Autor nie ograni­cza się do wyjaśnienia zna­cze­nia pojęć, ale także wska­zu­je na ich spe­cy­fi­kę, umiej­sco­wie­nie w dys­kur­sie na­uko­wym i spo­sób rozumie­nia przez po­li­ty­ków. Czy­ta­jąc książ­kę Thros­by’ego od­no­si się wra­że­nie, że pisał ją czło­wiek, który rów­nie do­brze zna teo­rię jak i prak­ty­kę prowadze­nia po­li­ty­ki kul­tu­ral­nej. Autor na­le­ży do grona naj­bar­dziej ce­nio­nych eko­no­mi­stów kul­tu­ry na świe­cie. Pra­cu­je na Uni­wer­sy­te­cie Ma­cqu­ire w Syd­ney w Au­stra­lii. Pełnił funk­cję prze­wod­ni­czą­ce­go As­so­cia­tion for Cul­tu­ral Eco­no­mics In­ter­na­tio­nal, któ­re­go obec­nie jest ho­no­ro­wym człon­kiem. Na­le­ży do rady re­dak­cyj­nej cza­so­pi­sma the In­ter­na­tio­nal Jo­ur­nal of Cul­tu­ral Eco­no­mics. Pra­co­wał jako eks­pert dla UNE­SCO, UN­C­TAD, OECD i in­nych organizacji. Dane ory­gi­na­łu: David Thros­by, “Eco­no­mics and Cul­tu­re”, Cam­brid­ge 2001.


Ekonomika kultury - Kompendium

autor: Ruth Towse

Autorka to postać doskonale znana w dziedzinie ekonomii kultury. Jej naukowy wkład w ekonomię sztuki sprawił, że trudno byłoby znaleźć lepszego kandydata do przygotowania wyczerpującego podręcznika z tego zakresu. Napisana przez nią książka doskonale sprawdzi się jako lektura obowiązkowa dla osób rozpoczynających studia w zakresie zarządzania kulturą. Dodatkowo, stanowi ona świetny przegląd zagadnień z ekonomii kultury dla laików, którzy chcieliby się dowiedzieć, w jaki sposób ekonomiści myślą o sztuce. Czytelnik otrzymuje pierwszy podręcznik ekonomii kultury, dziedziny nauk ekonomicznych, która szybko się rozwija i zyskuje na znaczeniu. [...] Można ją z powodzeniem uznać za obowiązkową lekturę dla wszystkich, którzy zajmują się kulturą, zwłaszcza organizacją i zarządzaniem działalnością kulturalną oraz dziedzictwem kulturowym.