czwartek, 10 lipca 2014

SEKTOR KREATYWNY - NOWA ERA TWÓRCZEJ RÓWNOWAGI 

Autor: dr Sławomir Kotylak 
Artykuł opublikowany: Przemysł kreatywny. Ekonomia na styku kultury i Biznesu (red.) Stankiewicz J., Binek Z., Kotylak S., Wydawnictwo MAjUS, Zielona Góra 2013 (s.85-98)



Wprowadzenie

Aby uchwycić w pełni znaczenie przemysłu kreatywnego jako sektora gospodarki będącego obecnie jednym z kluczowych czynników oddziaływujących na konkurencyjność gospodarki ujęciu globalnym i regionalnym, należy uwzględnić to, że konsumenci nie są zainteresowani wyłącznie nabywaniem dóbr i usług jako takich, gdyż czynnikami wpływającymi na wybór nie są już wyłącznie funkcjonalność lub cena produktu czy usługi, ale także kontakt konsumenta ze szczególnym „doświadczeniem”, którego one dostarczają poprzez swoje symbole i wartości, jakie ze sobą niosą i które pomagają konsumentom budować swą własną tożsamość w oparciu o poczucie przynależności np. kulturowej czy regionalnej.

Obecnie gospodarka w głównej mierze cechuje się silnym dążeniem kreowania nowych wartości poprzez innowacyjność produktów i usług w sferze technologii. Jednak współczesny rynek stawia ją przed nowym wyzwaniem. W celu skutecznego zapewnienia jej dalszego rozwoju muszą zostać wypracowane i wprowadzone odpowiednie strategie. Konieczność ta jest wynikiem faktu, iż coraz więcej produktów i usług oferowanych np. drogą elektroniczną staje się zunifikowana i w tej sytuacji sposobu odróżnienia się od konkurencji należałoby upatrywać w innej sferze niż produkt/usługa .

Ciąg dalszy...>